Πληκτρολογώντας ‘wine’ σε μια μηχανή αναζήτησης όπως το Google, έχετε να επιλέξετε ανάμεσα σε 727.000.000 αποτελέσματα. Αν πληκτρολογήσετε ‘vin’ θα προκύψουν ακόμα 103.000.000 ενώ το ελληνικό κρασί ‘κρασί’ θα δώσει 983.000. Μάλλον θα χρειαστείτε πολύ χρόνο για να τα επισκεφτείτε όλα.
Σήμερα ένας οινόφιλος ή ένας απλός καταναλωτής κρασιού μπορεί να περιηγηθεί σε ιστοσελίδες του διαδικτύου (Ιντερνέτ) για να αγοράσει κρασιά ή να αναζητήσει πληροφορίες σχετικές με το κρασί και τα παρελκόμενα του. Οι πληροφορίες με τη σειρά τους, αφορούν κυρίως γενικά στοιχεία ή την γεωγραφία των κρασιών ή στοιχεία για τους παραγωγούς. Σε πολύ μικρότερο βαθμό μπορεί να σχετίζονται με τα γευσιγνωστικά χαρακτηριστικά του κρασιού δηλαδή τα δηλωτικά στοιχεία για την ποιότητα του. Ακόμη υπάρχει μια κατηγορία πληροφοριών που αφορούν τη διαδικασία παραγωγής και τη νομοθεσία. Τέλος, κάπου ανάμεσα ο χρήστης θα βρεθεί αντιμέτωπος και με τη διαφήμιση που αφορά το κρασί.
Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τους διάφορους τομείς που μπορεί να ενδιαφέρουν τον οινόφιλο και δημιουργούν την ανάγκη αναζητήσεων στο διαδίκτυο.
1. Η αγορά το κρασιού
Η αγορά κρασιών από το διαδίκτυο ποσοτικά είναι εξαιρετικά μικρή και δεν πρέπει να καλύπτει περισσότερο από το ένα τοις χιλίοις του πωλούμενου κρασιού στην Ελλάδα. Πάντως οι ποσότητες που διακινούνται είναι μάλλον μεγαλύτερες από αυτές που διακινούντο παλιότερα με βάση έντυπους οδηγούς, κυρίως μέσω κάποιων wine Club. Συνήθως πρόκειται για ελληνικά e-shop και πιο σπάνια του εξωτερικού. Η διαδεδομένη δυσπιστία συναλλαγών μέσω του διαδυκτίου και οι σχετικά υψηλότερες τιμές αποτελούν τα δυο μεγαλύτερα εμπόδια. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι μια παραλαβή στο σπίτι απαιτεί πάντα να υπάρχει κάποιος διαθέσιμος για να τα παραλάβει.
2. Καταναλωτικά θέματα που αφορούν το κρασί
Με τον όρο καταναλωτικά υπονοούμε κατά κύριο λόγο θέματα που σχετίζονται με το Know how του κρασιού, με παρουσιάσεις και αξιολογήσεις σημείων πώλησης με την αρμονία των γεύσεων κ.λ.π. Αναφερόμαστε γενικά σε μία θεματογραφία που είναι αρκετά προσφιλής και λειτουργεί σαν «κρίκος» που συνδέει τον οινόφιλο (και δημιουργεί οινόφιλους) με το κρασί. Τέτοια θέματα υπάρχουν πολλά στο διαδίκτυο. Στις Ελληνικές ιστοσελίδες με ελάχιστες εξαιρέσεις δεν παράγεται πλέον σημαντική ποσότητα νέας ύλης ενώ υπάρχουν και κάποια blogs που συνεισφέρουν με μικρή και άτακτη χρονικά προσθήκη ύλης. Υπάρχουν και τα forum (τόποι συζήτησης) που αξίζουν μία ματιά. Αν μη τι άλλο για να διαπιστώσετε την ευκολία με την οποία γίνονται συζητήσεις χωρίς σοβαρό υπόβαθρο γνώσης.
3. Η γεωγραφία των κρασιών
Εδώ το διαδίκτυο σκίζει αφού είναι δομημένο εκ’ κατασκευής πάνω σε μια γεωγραφική λογική. Υπάρχουν χιλιάδες ιστοσελίδες πρόθυμες να σας μιλήσουν για κάθε περιοχή και για κάθε κρασί. Μοναδικό τους μειονέκτημα είναι ότι συχνά δεν είναι στα ελληνικά και ότι έχουν διαφορετικό στυλ προσέγγισης των θεμάτων. Επί πλέον συνήθως πρόκειται για ουδέτερα κείμενα ή για κείμενα προβολής (π.χ. ιστότοποι επαγγελματικών ενώσεων ή οργανισμών) από τα οποία δεν θα βγείτε πολύ σοφότεροι εκτός εάν έχετε ήδη γνώσεις που σας επιτρέπουν να αξιολογήσετε τα κείμενα και να κρατήσετε τα χρήσιμα στοιχεία. Σπάνια θα συναντήσετε και κάποια κείμενα άποψης.
4. Οι γευσιγνωσίες
Όπως είναι γνωστό η γευσιγνωσία κρασιών απαιτεί ένα υψηλό κόστος παραγωγής για την αγορά των κρασιών τις αμοιβές των δοκιμαστών και την οργανωτική μέριμνα. Ακόμη και στην περίπτωση που κάποιος αποφασίσει να ζητήσει τα κρασιά δωρεάν προκειμένου να τα δοκιμάσει, ο απαιτούμενος για αυτό χρόνος δημιουργεί ισοδύναμο κόστος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να μην υπάρχουν (εκτός σπάνιων περιπτώσεων) οργανωμένες θεματικές γευσιγνωσίες. Το athinoramaumami.gr μάλλον αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση για τη Ελλάδα.
5. Οι ιστότοποι των παραγωγών
Οι ιστότοποι (site) των παραγωγών συνήθως κινούνται (είναι λογικό) στα όρια της ενημέρωσης της εμπορικής προβολής των κρασιών και της διαφήμισης. Παρ’ όλα αυτά κατά ένα περίεργο τρόπο μόνο ένα μικρό μέρος των παραγωγών (περίπου το 1/10) κάνει τον κόπο να δημιουργήσει ένα ιστότοπο για τη μονάδα του και πολύ λιγότεροι ενδιαφέρονται να τον ανανεώνουν τακτικά. Το facebοok, ως νεότερο μέσο, μόλις έχει αρχίσει να εμφανίζεται και εικάζεται ότι σύντομα θα αποκτήσει την δική του μικρή δυναμική.
6. Ο τρόπος παράγωγης του κρασιού
Στον τομέα αυτό θα βρείτε αρκετές σελίδες που απευθύνονται σε ερασιτέχνες οινοποιούς. Σε επιστημονικό επίπεδο δεν θα βρείτε κάτι το αξιόλογο εκτός αν κατεβάσετε ξενόγλωσσα σχετικά βιβλία.
7. Η επιστήμη του κρασιού
Όπως δημοσιεύτηκε σε παλιότερο κείμενο είναι η χαρά του επιστήμονα. Τέρμα η ατελείωτη γραμμική αναζήτηση σε χάρτινες βιβλιοθήκες. Εκατοντάδες δημοσιεύσεις στη διάθεση σας. Τόσες πολλές που ποτέ δεν θα μπορέσετε να τις διαβάστε όλες.
8. Η νομοθεσία
Εδώ το ιντερνέτ κερδίζει σχεδόν χωρίς αντίπαλο, αφού χάρη σε αυτό σήμερα κανείς μπορεί να βρει το μεγαλύτερο μέρος της οινικής νομοθεσίας. Βέβαια αφορά τους επαγγελματίες του κρασιού αλλά και οι καταναλωτές με λίγη υπομονή μπορούν να βρουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και να λύσουν απορίες τους.
Εκτός από τα προαναφερόμενα στο internet υπάρχει και η διαφήμιση που αναφέρεται στο κρασί. Σε σχέση με το χαρτί (έντυπα) ο όγκος της είναι αρκετά μικρός. Ανεξάρτητα από την όποια γνώμη έχουμε για το θέμα η παρουσία της σε ένα site είναι χρήσιμη για το χρήστη. Αποτελεί ένα δείκτη (σχετικό και όχι αλάθητο) για την ποιότητα του ιστότοπου, την αποδοχή του και την εμβέλεια που έχει. Όπως είπαμε όμως για την ώρα η διαφημιστική δαπάνη στο internet κινείται στα όρια του μηδέν. Στο μέλλον όμως θα αποτελεί σίγουρα ένα χρήσιμο δείκτη.
Σήμερα ένας οινόφιλος ή ένας απλός καταναλωτής κρασιού μπορεί να περιηγηθεί σε ιστοσελίδες του διαδικτύου (Ιντερνέτ) για να αγοράσει κρασιά ή να αναζητήσει πληροφορίες σχετικές με το κρασί και τα παρελκόμενα του. Οι πληροφορίες με τη σειρά τους, αφορούν κυρίως γενικά στοιχεία ή την γεωγραφία των κρασιών ή στοιχεία για τους παραγωγούς. Σε πολύ μικρότερο βαθμό μπορεί να σχετίζονται με τα γευσιγνωστικά χαρακτηριστικά του κρασιού δηλαδή τα δηλωτικά στοιχεία για την ποιότητα του. Ακόμη υπάρχει μια κατηγορία πληροφοριών που αφορούν τη διαδικασία παραγωγής και τη νομοθεσία. Τέλος, κάπου ανάμεσα ο χρήστης θα βρεθεί αντιμέτωπος και με τη διαφήμιση που αφορά το κρασί.
Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τους διάφορους τομείς που μπορεί να ενδιαφέρουν τον οινόφιλο και δημιουργούν την ανάγκη αναζητήσεων στο διαδίκτυο.
1. Η αγορά το κρασιού
Η αγορά κρασιών από το διαδίκτυο ποσοτικά είναι εξαιρετικά μικρή και δεν πρέπει να καλύπτει περισσότερο από το ένα τοις χιλίοις του πωλούμενου κρασιού στην Ελλάδα. Πάντως οι ποσότητες που διακινούνται είναι μάλλον μεγαλύτερες από αυτές που διακινούντο παλιότερα με βάση έντυπους οδηγούς, κυρίως μέσω κάποιων wine Club. Συνήθως πρόκειται για ελληνικά e-shop και πιο σπάνια του εξωτερικού. Η διαδεδομένη δυσπιστία συναλλαγών μέσω του διαδυκτίου και οι σχετικά υψηλότερες τιμές αποτελούν τα δυο μεγαλύτερα εμπόδια. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι μια παραλαβή στο σπίτι απαιτεί πάντα να υπάρχει κάποιος διαθέσιμος για να τα παραλάβει.
2. Καταναλωτικά θέματα που αφορούν το κρασί
Με τον όρο καταναλωτικά υπονοούμε κατά κύριο λόγο θέματα που σχετίζονται με το Know how του κρασιού, με παρουσιάσεις και αξιολογήσεις σημείων πώλησης με την αρμονία των γεύσεων κ.λ.π. Αναφερόμαστε γενικά σε μία θεματογραφία που είναι αρκετά προσφιλής και λειτουργεί σαν «κρίκος» που συνδέει τον οινόφιλο (και δημιουργεί οινόφιλους) με το κρασί. Τέτοια θέματα υπάρχουν πολλά στο διαδίκτυο. Στις Ελληνικές ιστοσελίδες με ελάχιστες εξαιρέσεις δεν παράγεται πλέον σημαντική ποσότητα νέας ύλης ενώ υπάρχουν και κάποια blogs που συνεισφέρουν με μικρή και άτακτη χρονικά προσθήκη ύλης. Υπάρχουν και τα forum (τόποι συζήτησης) που αξίζουν μία ματιά. Αν μη τι άλλο για να διαπιστώσετε την ευκολία με την οποία γίνονται συζητήσεις χωρίς σοβαρό υπόβαθρο γνώσης.
3. Η γεωγραφία των κρασιών
Εδώ το διαδίκτυο σκίζει αφού είναι δομημένο εκ’ κατασκευής πάνω σε μια γεωγραφική λογική. Υπάρχουν χιλιάδες ιστοσελίδες πρόθυμες να σας μιλήσουν για κάθε περιοχή και για κάθε κρασί. Μοναδικό τους μειονέκτημα είναι ότι συχνά δεν είναι στα ελληνικά και ότι έχουν διαφορετικό στυλ προσέγγισης των θεμάτων. Επί πλέον συνήθως πρόκειται για ουδέτερα κείμενα ή για κείμενα προβολής (π.χ. ιστότοποι επαγγελματικών ενώσεων ή οργανισμών) από τα οποία δεν θα βγείτε πολύ σοφότεροι εκτός εάν έχετε ήδη γνώσεις που σας επιτρέπουν να αξιολογήσετε τα κείμενα και να κρατήσετε τα χρήσιμα στοιχεία. Σπάνια θα συναντήσετε και κάποια κείμενα άποψης.
4. Οι γευσιγνωσίες
Όπως είναι γνωστό η γευσιγνωσία κρασιών απαιτεί ένα υψηλό κόστος παραγωγής για την αγορά των κρασιών τις αμοιβές των δοκιμαστών και την οργανωτική μέριμνα. Ακόμη και στην περίπτωση που κάποιος αποφασίσει να ζητήσει τα κρασιά δωρεάν προκειμένου να τα δοκιμάσει, ο απαιτούμενος για αυτό χρόνος δημιουργεί ισοδύναμο κόστος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να μην υπάρχουν (εκτός σπάνιων περιπτώσεων) οργανωμένες θεματικές γευσιγνωσίες. Το athinoramaumami.gr μάλλον αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση για τη Ελλάδα.
5. Οι ιστότοποι των παραγωγών
Οι ιστότοποι (site) των παραγωγών συνήθως κινούνται (είναι λογικό) στα όρια της ενημέρωσης της εμπορικής προβολής των κρασιών και της διαφήμισης. Παρ’ όλα αυτά κατά ένα περίεργο τρόπο μόνο ένα μικρό μέρος των παραγωγών (περίπου το 1/10) κάνει τον κόπο να δημιουργήσει ένα ιστότοπο για τη μονάδα του και πολύ λιγότεροι ενδιαφέρονται να τον ανανεώνουν τακτικά. Το facebοok, ως νεότερο μέσο, μόλις έχει αρχίσει να εμφανίζεται και εικάζεται ότι σύντομα θα αποκτήσει την δική του μικρή δυναμική.
6. Ο τρόπος παράγωγης του κρασιού
Στον τομέα αυτό θα βρείτε αρκετές σελίδες που απευθύνονται σε ερασιτέχνες οινοποιούς. Σε επιστημονικό επίπεδο δεν θα βρείτε κάτι το αξιόλογο εκτός αν κατεβάσετε ξενόγλωσσα σχετικά βιβλία.
7. Η επιστήμη του κρασιού
Όπως δημοσιεύτηκε σε παλιότερο κείμενο είναι η χαρά του επιστήμονα. Τέρμα η ατελείωτη γραμμική αναζήτηση σε χάρτινες βιβλιοθήκες. Εκατοντάδες δημοσιεύσεις στη διάθεση σας. Τόσες πολλές που ποτέ δεν θα μπορέσετε να τις διαβάστε όλες.
8. Η νομοθεσία
Εδώ το ιντερνέτ κερδίζει σχεδόν χωρίς αντίπαλο, αφού χάρη σε αυτό σήμερα κανείς μπορεί να βρει το μεγαλύτερο μέρος της οινικής νομοθεσίας. Βέβαια αφορά τους επαγγελματίες του κρασιού αλλά και οι καταναλωτές με λίγη υπομονή μπορούν να βρουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και να λύσουν απορίες τους.
Εκτός από τα προαναφερόμενα στο internet υπάρχει και η διαφήμιση που αναφέρεται στο κρασί. Σε σχέση με το χαρτί (έντυπα) ο όγκος της είναι αρκετά μικρός. Ανεξάρτητα από την όποια γνώμη έχουμε για το θέμα η παρουσία της σε ένα site είναι χρήσιμη για το χρήστη. Αποτελεί ένα δείκτη (σχετικό και όχι αλάθητο) για την ποιότητα του ιστότοπου, την αποδοχή του και την εμβέλεια που έχει. Όπως είπαμε όμως για την ώρα η διαφημιστική δαπάνη στο internet κινείται στα όρια του μηδέν. Στο μέλλον όμως θα αποτελεί σίγουρα ένα χρήσιμο δείκτη.
Συμπέρασμα
Το τελικό ερώτημα – απάντηση που προκύπτει από την σύντομη αυτή επισκόπηση του κόσμου του διαδικτύου είναι κατά πόσο βοηθάει στην υπόθεση κρασί. Δυστυχώς και σε αυτή την περίπτωση η χρήσιμη πληροφορία «χάνεται» ανάμεσα σε χιλιάδες άλλα θέματα και δύσκολα κάποιος μπορεί να εντοπίσει τους τόπους που καλύπτουν τα ενδιαφέροντα του ανάμεσα σε εκατοντάδες άχρηστες πληροφορίες σκουπίδια. Παρ’ όλα αυτά είναι βέβαιο ότι το διαδίκτυο δίνει δυνατότητες για περισσότερη γνώση και είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Χρειάζεται όμως κάποιες βασικές γνώσεις, αρκετό ψάξιμο και όχι άκριτη αποδοχή της κάθε πληροφορίας. Η λύση για τον χρήστη είναι μια και ισχύει για όλα τα θέματα ενδιαφέροντος είτε πρόκειται για ποδόσφαιρο, πολιτική ή κρασί. Σωστή επιλογή των σημείων που έχουν σχέση με το κρασί, τακτική παρακολούθηση που επιτρέπει τη διαμόρφωση άποψης για την ποιότητα τους και στη συνέχεια πέρασμα των επιλεγμένων sites στα «αγαπημένα» ώστε να μην χάνεται χρόνος σε άσκοπο ψάξιμο.
http://www.athanasiouwines.gr/index.php/el/
ΑπάντησηΔιαγραφή